De Remise in Partij

Het was nog frisjes vanmorgen aan de start. Slechts zes rijders hadden de kou getrotseerd en waren aan de start verschenen. Ben en Louwrens gingen samen op weg om hun rit te maken en Lei, Ruud, Pé en Chris vertrokken met als bestemming café de Remise in Partij, om daar de koffiepauze te houden. Via Beek, Geverik, de Kling en Schimmert gingen we bij de rotonde tussen Schimmert en Aalbeek rechtsaf richting Arensgenhout. Dit dorp bereikten we echter niet want voor het plaatsnaambordje sloegen we linksaf, om door het veld naar Aalbeek te rijden. Rechtsaf en in Hulsberg links de afdaling en vervolgens even klimmen en dan kom je in Klimmen. Hier de rotonde driekwart en dan steeds rechtdoor om de afdaling richting Voerendaal te nemen. Voor het spoorviaduct naar rechts om door Termaar linksaf richting Ransdaal te rijden en vervolgens de Karstraat in en zo omhoog naar Colmont. Door Ubachsberg gingen we verder en buiten de bebouwde kom naar rechts om lekker bergaf vaart te maken om het knipje naar Boschenhuizen vlotjes te slechten. De weerman van L1 heeft gelijk, hier in het hoger gelegen Limburg zijn de velden met sneeuw bedekt. We genieten van het winterse landschap en het mooie weer. Het zonnetje doet zijn best al is het af en toe vervelend fietsen als je verblind wordt door de laagstaande zon. Op de velden ligt sneeuw, maar de wegen zijn sneeuwvrij en we kunnen goed doorfietsen. Verder gaat het omlaag naar Simpelveld en we nemen de spoorwegovergang bij het station met de stoomtreinen en klimmen omhoog naar Baneheide om de afdaling richting Nijswiller te pakken.  Door Nijswiller naar de Rijksweg en even verder rechtsaf het smalle fietspad naar Wahlwiller. Hier steken we de Rijksweg over om door het veld de pauzeplaats in Partij te bereiken. Vlug naar binnen want een kop koffie gaat er nu wel in en ook iets eten is niet verkeerd. Het inwendige kacheltje moet brandstof hebben, zeker bij deze temperaturen. De bestelling wordt vlug geserveerd en er kwam nog meer op tafel. Zoals het verhaal van Lei uit de oude doos, in de tijd dat er nog geen overschoenen waren. Bij koud weer moest op bevel van de toenmalige routeleider afgestapt worden en moesten de fietsers een paar honderd meter rennen. Dat hielp afdoende tegen koude voeten. Ook werd gesproken over de destijds gangbare toeclips en in welk decennium van de vorige eeuw de klikpedalen hun intrede hebben gedaan. De elektrische fiets kwam aan bod en dat wierp de vraag op wanneer deze zijn intrede zal maken in het peloton van TCE. Genoeg gekletst er moet weer gefietst worden. Opa Pé betaalt de nota ter gelegenheid van de geboorte van zijn kleinkind. Pé bedankt voor de traktatie en we wensen dat je heel veel plezier aan je kleinkind mag beleven. Besloten wordt om over Reijmerstok huiswaarts te rijden en dat doen we door onderlangs de Gulpenerberg naar Gulpen te rijden en vervolgens naar Pesaken en daar rechtsaf naar Euverem om dan over de grote weg weer richting Gulpen te rijden. Bij de camping Osebos slaan we linksaf om de klim naar Reijmerstok te nemen. Bovengekomen steken we de grote weg over om door Banholt naar Mheer te koersen. In Mheer rechtsaf en even verder naar links en laten ons afzakken naar Libeek en verder naar Mesch. Daar nemen we het vertrouwde "fietspad" richting Maastricht. We rijden nu in noordelijke richting en hebben een koude wind op kop. Geen harde tegenwind maar je voelt de kou wel. Voordeel is dat we nu de zon op de rug hebben en niet meer verblind worden. We komen opvallend veel fietsers en wandelaars tegen, die net als ons genieten van het mooie weer. Vlotjes bereiken we Maastricht en achter Amby rechts omhoog en rijden zo Rothem in. Via Rothem en dan over twee spoorwegovergangen komen we bij Vaeshartelt en door Weert en Bunde steken we daar het kanaal over. We nemen het nieuwe fietspad richting Geulle en door de velden westelijk van Geulle en langs het fietsveer komen we weer op de weg bij het kanaal. Voor mij was dit gedeelte bij Geulle een nieuwe route die ik niet eerder had gereden. Weer iets nieuws ontdekt. Over de Scharberg kwamen we uiteindelijk weer in Elsloo. Lei en Pé hadden hun thuisbasis bereikt en Chris leverde Ruud af in Beek en reed verder naar Geleen. Zo kwam een einde aan een mooie winterrit. In een rustig tempo, genietend van het zonnetje en van het winterse landschap hebben we 93 km afgelegd met een gemiddelde van 21,5 km per uur. We gingen 617 meter omhoog en gelukkig ook weer omlaag. Zeker vandaag hebben de thuisblijvers dubbel ongelijk gehad.