Via dal van de Gulp naar Aubel

De vorst was uit het land en met een graad of 7 en een stevige tegenwind vertrokken we
richting Aubel. Er was een ritje naar het dal van de Gulp gepland. Samen met Sjra, Ruud, Lei, Erna en Chris vertrok Hub klokslag 10 uur. Ben was met een man of drie vertrokken om hun zaterdagritje te rijden. Wij reden via Beek, Geverik, de Kling, Schimmert naar Hulsberg. Bij de wok linksaf naar beneden en onderaan rechts omhoog naar Klimmen.
Bij de rotonde rechts het smalle paadje in richting Walem. Daar links naar Koulen en vervolgens rechts afdalen naar de brug over het spoor in Schin op Geul. Verder naar Schoonbron, Etenaken en Wijlre om langs de Brand-brouwerij de klim naar Gulpen te nemen. In Gulpen langs het zwembad Mosaqua om door Pesaken op de Slenakerweg uit te komen. De heuvels zijn hier nog flink met sneeuw bedekt. Heel anders dan bij ons waar geen vlokje sneeuw meer is te bekennen. Linksaf door Beutenaken ging het verder naar Slenaken om in het dorp rechtsaf te slaan richting Teuven. De stevige tegenwind was goed te voelen en Hub en Chris op kop moesten flink stoempen om er nog een beetje vaart in te houden. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, als je eerst tegenwind hebt dan is de terugweg makkelijker met wind in de rug. Door Teuven ging het langs Moeder de Gans. De verleiding was groot om hier te stoppen en lekker koffie te drinken, maar helaas Hub is onverbiddelijk. Buiten het dorp onder de spoorbrug door en meteen links naar Hombourg. Deze weg nemen we vaker van dan komen we van de andere kant. Zoals bekend een heel slecht wegdek en we hebben de hele breedte van de weg nodig om tussen de kuilen en gaten een enigszins begaanbare route te vinden. De weg blijft omhoog lopen, niet steil maar je voelt het toch. Uiteindelijk komen we bovenaan uit bij de grote weg die linksaf naar Henri Chapelle gaat. Dat doen wij niet, wij gaan naar rechts richting rotonde boven Aubel. Ook hier loopt de weg lekker omhoog en ieder fietst in zijn eigen tempo omhoog. Koning winter is hier langer en uitbundiger op bezoek geweest. Als je het panorama op de omringende heuvels bekijkt denk je dat je in Oostenrijk bent. Bij de rotonde even wachten tot we compleet zijn en langs het slachthuis rijden we naar beneden om in Aubel het vaste koffieadres te frequenteren. Het was druk in het café en we konden nog net 6 vrije plaatsen veroveren. En dat alleen maar omdat twee vriendelijke Walen een plaatsje opschoven. Koffie werd vlot gebracht en de boterhammen werden te voorschijn gehaald. De vraag werd al vlug gesteld voor welke tocht eenieder zich had opgegeven. Voor Annecy,  de Vennbahn of Mallorca ? De antwoorden waren divers en de definitieve keuzes moeten nog gemaakt worden. De muur van Trump, tussen Mexico en Amerika, komt ter sprake. Opgemerkt wordt dat die maar liefst zo'n 3000 km lang wordt, dat is (gechargeerd) van de punt van de laars in Italië tot in Finland. 1000 km muur staat al, dus de klus valt eigenlijk mee. De bezorgdheid wordt uitgesproken over de plannen van de nieuwe Amerikaanse president.  Afwachten maar of die plannen allemaal doorgaan en hoe zich die ontwikkelen. Onze plannen staan vast: betalen en de weg naar huis nemen. We nemen de weg richting Abdij van Val Dieu. Lekker dalen tot aan de grote weg bij de abdij. Daar slaan we rechtsaf en nemen even verder de klim naar Neufchateau. De laatste klim van de dag, daar willen we van genieten. Bovengekomen pakken we de afdaling naar Warsage en slaan rechtsaf richting 's Gravenvoeren. Vervolgens nemen we de weg terug die we vaker in tegengestelde richting fietsen als we de Voerstreek bezoeken. We voelen het eerder genoemde voordeel en met de wind in de rug rijden we vlot naar Maastricht. Het is opvallend dat er veel fietsers uit de winterslaap zijn ontwaakt en regelmatig klinkt de kreet: "Tegen".  Verder langs Amby en rechtsaf het fietspad naar Rothem. Over de grote weg naar Meerssen, even wachten bij de gesloten overweg en door naar Ulestraten. Omdat we de laatste klim van de dag naar Neufchateau hebben gedaan, kan de weg omhoog naar Ulestraten alleen maar als vals plat worden betiteld. Bovenaan linksaf, achterlangs het vliegveld en door Geverik dalen we richting Beek. Hier rijden Hub en Chris rechtdoor en de overige deelnemers slaan linksaf om zo richting thuis te rijden. In Neerbeek rijdt Hub richting Brunssum en Chris fietst naar Geleen.
Hub bedankt voor het navigeren en het bedenken van weer een fijne fietstocht.
Op mijn boordcomputer staat vermeld dat we 91 km hebben gereden met een gemiddelde van 22,9 km per uur. Het hoogteverschil bedraagt 647 meter.

winter.jpg